V pražském Café Louvre se dnes uskutečnil kulatý stůl s novináři na téma aktuální situace na trhu rezidenčních nemovitostí a významných trendů developerského trhu. Diskuze se zúčastnili Tomáš Chrámecký (Český statistický úřad), Marcel Soural (Trigema a.s), Martin Malínský (Trigema Building a.s.) a Michal Netolický (Trigema a.s.).
Program kulatého stolu byl doslova nabitý daty z prvního pololetí roku 2013. V rámci své prezentace Marcel Soural představil metodiku sběru dat a vytváření analýz pražského bytového trhu, jak je provádí společnost Trigema a. s. a nechal tak nahlédnout novináře tam, kde jiné společnosti vaří vše pod pokličkou. Upozornil, že stále přetrvají problémy při zpracování dat z trhu: „Pokud každý developer volí například jinou metodiku konečné ceny (včetně DPH, bez DPH, s garážovým stáním, bez garážového stání), nebo prezentace prodaných bytů v rámci webových stránek, nebude nikdy možné provádět naprosto čisté analýzy a dodávat tak jasné a čisté informace až ke kupujícímu o skutečném stavu trhu,“ shrnul Marcel Soural, předseda představenstva a generální ředitel Trigema a. s.
Novinku, kterou Trigema zahrnula do svých analýz prodeje bytů je pozorování prodeje z hlediska m2 a hodnoty bytů v korunách na trhu - ať už prodaných či volných. V současné době je například volných 5 930 bytů, které představují podle ceníkových cen developerů 24,3 miliard Kč. Dalším zajímavým výstupem analýz za 1. pololetí roku 2013 bylo uplatnění Paretova pravidla ve vztahu k prodejnosti bytů, kde 80 % prodaných bytů (1928 bytů) bylo prodáno 26 developery (17 %).
V druhé části kulatého stolu byl věnován prostor hlavním trendům trhu rezidenčních nemovitostí současné doby: Sezónní slevy, nízké hypotéky, „superlevné“ byty na předměstía investiční bydlení. „Všechny čtyři vyjmenované faktory se navzájem ovlivňují a určují uvažování a chování klientů při koupi bytu. Nelze však opomínat, že mnohé zpočátku příznivě vypadající nabídky (sezónní slevy, „superlevné“ byty) mohou skrývat své „ALE“.Ať už se jedná o velmi omezující podmínky pro získání slevy či otázky kvality a budoucnosti zhodnocení investice do „superlevných“ bytů na předměstí,“ konstatoval Martin Malínský, obchodní ředitel Trigema Building a. s.