Společnost CENTRAL GROUP, největší rezidenční developer a investor v České republice, prováděla v uplynulých deseti měsících zajímavý průzkum, jehož se zúčastnilo celkem 389 respondentů, kteří odpověděli na 26 otázek. Některé odpovědi nejsou překvapivé, jiné si naopak zaslouží pozornost.
Tak třeba to, že lidé preferují nákup bytu 2 + kk není žádným tajemstvím a potvrzují to i jiné výzkumy. Ideální bydlení si podle respondentů představují zájemci jako byt 2 + kk v Praze 4 nebo Praze 10 za kupní cenu do 40 tisíc korun za metr čtvereční vč. DPH. Nejlépe ve třetím nebo vyšším podlaží, v docházkové vzdálenosti od nákupního centra a vzdálený maximálně 40 minut hromadnou dopravou od místa pracoviště.
Menší byty hledá až na 70 % zájemců
Mladé páry, singles a realitní investoři, kteří tvoří v Praze tradičně nejsilnější skupiny zájemců o nové byty, logicky preferují menší a cenově dostupné nemovitosti. Pro dispozici 2 + kk hlasovalo v průzkumu společnosti CENTRAL GROUP celkem 38 % respondentů, na druhém místě s 32 % skončily jednopokojové byty. Dispozici 3 + kk by si pak vybralo 21 % zájemců.
Z hlediska lokality by totožné procento zájemců – přesně 22 % – zvolilo Prahu 4 a Prahu 10. Na třetím místě se 17 % by se umístila Praha 5 následovaná Prahou 9 s 9 %. Ve všech případech jde o největší rozvojové oblasti metropole, v nichž se staví tisíce nových bytů. Naopak ostatní městské obvody zaznamenaly jen okolo 5 % preferencí či ještě méně.
„Každý by sice rád bydlel v centru města, ale po pohledu na ceníky developerských projektů v těchto lokalitách lidé své plány rychle přehodnotí. U lokalit s dobrou dopravní dostupností a občanskou vybaveností přímo v místě se totiž výhoda centra města smazává a naopak nastupuje výhoda nižší pořizovací ceny. Nicméně i v centru města by měly existovat větší projekty s cenově dostupnými byty, ne jen developerský luxus,“ myslí si Jiří Vajner, obchodní ředitel developerské společnosti CENTRAL GROUP.
Jeho slova potvrzují i cenové preference kupujících. Více než polovina všech respondentů, téměř 59 %, uvedla jako svůj cenový strop hranici 40 tisíc korun za metr čtvereční vč. DPH. Tedy zhruba cenovou úroveň nejlevnějších projektů na okraji metropole. Dalších více než 31 % zájemců by rádo nakoupilo ještě výhodněji – maximálně za 30 tisíc korun za metr. Což je hranice, která se v současné době v Praze hledá jen těžko. Naopak více než 40 tisíc za metr by bylo ochotno vydat pouze 7 % kupujících a padesátitisícovou hranici jsou ochotny překročit jen 3 %.
Blízko do obchodu i do práce
Ochotu zájemců vyměnit centrální lokalitu za okraj Prahy dokládají i další preference. Jen 14 % respondentů požaduje, aby jim cesta z bytu do zaměstnání trvala méně než 20 minut. Do 40 minut, což je hranice, kterou splňují i velké cenově dostupné projekty na okrajích metropole, by se rádo vešlo 62 % zájemců a dalších 21 % by rádo do zaměstnání dorazilo do hodiny. Déle jsou ochotni cestovat jen 3 % respondentů.
Z pohledu občanského vybavení lokality preferuje 65 % zájemců blízkost nákupního centra, obchodů a služeb. Dalších 22 %, především z řad rodičů, dává přednost mateřské nebo základní škole v docházkové vzdálenosti. Blízkost jiných objektů občanské vybavenosti, například zdravotnických či kulturních zařízení, lidé příliš neřeší.
Omezený rozpočet a nákupy na investici
Již v závěru loňského roku informovali analytici společnosti CENTRAL GROUP o dílčích závěrech po prvních třech měsících běhu průzkumu. Respondenti v něm mimo jiné uvedli, že za nové bydlení jsou ochotni utratit maximálně 2 miliony korun (38 %), resp. do 3,5 milionu korun včetně DPH (41 %). Téměř čtyři pětiny všech zájemců o nové bydlení (79 %) tedy za svůj limit považují hranici 3,5 milionu korun.
Téměř tři čtvrtiny všech kupujících by své bydlení financovaly hypotékou. Kombinaci vlastních zdrojů a hypotéky preferuje 52 % respondentů, hypotéku dokonce na 100 % hodnoty nemovitosti pak zvažuje 21 % zájemců. Vůbec nejzajímavější je ale ukazatel motivace, která vede zájemce ke koupi bytu. Plných 34 % respondentů totiž uvedlo, že hlavním motivem pro koupi bytu je bezpečná investice s pravidelným výnosem.
„Všechny tři ukazatele jasně potvrzují dlouhodobě rostoucí význam cenové dostupnosti nového bydlení. O tom, zda bude daný rezidenční projekt na trhu úspěšný, rozhoduje především jeho cenová úroveň ve vztahu k lokalitě. U projektů s rozumně nastavenou cenou pak nákupy na investici přesahují i třetinu všech prodaných bytů, čehož jsme byli svědky například u našeho projektu v Měcholupech,“ uzavírá Jiří Vajner.