K MODERNÍMU BYDLENÍ PATŘÍ HLAVNĚ MENŠÍ OBCHODY, RESTAURACE A SLUŽBY PRO DOMÁCNOST
Tak to vyplývá i z ankety mezi zájemci o nové bydlení, kterou pravidelně dělá největší rezidenční developer Central Group. Z průzkumu mezi Pražany, který si společnost zadala u agentury Ipsos, navíc plyne, že určité typy obchodů a služeb chybí v moderních rezidenčních projektech také starousedlíkům z jejich okolí. A to ať už jde o menší supermarket, restauraci, pekárnu, ale třeba i prádelnu nebo kadeřnictví, které by zájemci o bydlení měli rádi v nejbližším okolí svého bydliště. V moderních rezidenčních projektech nechtějí lidé jen přespávat, ale mít také možnost si nakoupit a posedět v restauraci nebo kavárně.
„Je to logické. Lidé, kteří si v projektu kupují byt, mají trochu odlišné priority. Nechtějí mít přímo ve svém sousedství obchod, který na sebe váže zvýšenou dopravní zátěž,“ řekla k výzkumu výkonná ředitelka společnosti Central Group Michaela Tomášková. Noví obyvatelé bytů chtějí prostě mít ideálně přímo v domě malý obchod, kde si mohou nakoupit vše potřebné, nebo příjemnou kavárnu k posezení s přáteli.
Na otázky interního průzkumu mezi zákazníky Central Group odpovědělo v průběhu posledních tří měsíců celkem 458 respondentů, zájemců o nové byty. V rámci průzkumu veřejného mínění se agentura Ipsos ptala více než 500 Pražanů ve věku 18 – 65 let.
Pokud jde o výzkum mezi zákazníky Central Group, je zřejmé, že tito budoucí obyvatelé nových bytových areálů si ve svém nejbližším okolí přejí praktické, ale zároveň reprezentativní služby. Téměř 60 procent z nich by obchod v přízemí některého z domů v projektu uvítalo.
Pokud jde o restaurace, lidé kupodivu nepreferují ty nejrozšířenější italské nebo čínské. Nejžádanějším typem je kavárna, cukrárna nebo restaurace s českou kuchyní. I v tomto případě asi převažuje zájem rezidentů o co nejklidnější typ provozu, který nemá potenciál narušovat pohodu obyvatel.
„Central Group se dlouhodobě snaží v projektech, kde vidí komerční potenciál, budovat a nabízet prostory pro obchody a služby. Chceme tak směřovat k modernímu pojetí rozvoje území, které má ideálně nabízet kombinovanou funkci pro bydlení i služby na jednom místě tak, jak jsme na to zvyklí z velkých měst západní Evropy,“ dodala Tomášková.
Prakticky ve všech svých nově připravovaných bytových areálech již Central Group sází na kombinovanou funkci bydlení, obchodu a reprezentativních služeb. Aktuálně si noví vlastníci zařizují restauraci, kavárnu a obchod na Žižkově, připravuje se obchod a restaurace v Letňanech či kavárna v Holešovicích. Nepotravinové obchody a showroomy se brzy otevřou v projektech Central Group na Zahradním Městě, Břevnově nebo v Holešovicích.
Ve velkých projektech, na které se nyní Central Group zaměřuje a které nyní připravuje, bude bohatý mix obchodů a služeb nezbytností. Například v Rezidenci Park Kavčí Hory, projektu, jehož autorem je slavný architekt Josef Pleskot, je celé přízemí vyhrazeno komerčním prostorům a školce. Také na Parkové čtvrti, kde urbanismus navrhl Jakub Cigler, vznikne plno obchodů, restaurací a kaváren v přízemí na hlavní pěší ose a novém náměstíčku.