Podlahy: Rozmanitost materiálů, barev a designů
Letošní mezinárodní Flooring Deluxe veletrh Domotex, který se konal v Hannoveru, představil trendy v podlahových krytinách. Elastické materiály, parkety a laminátové podlahoviny na něm představilo 1350 firem ze 60 zemí. Jejich expozice byly důkazem, že podlaha hraje v interiéru jednu z nejdůležitějších rolí.
Ve výstavních halách bylo zřetelně vidět, že rozmanitost materiálů, barev a designů je neomezená, a podílí se na tom, že se krytiny staly doslova designovým objektem. Vedoucím tématem veletrhu byl důraz na celoplošné koberce, parkety a laminátové podlahy segmentu premium. Je to především svěží moderní design, který u konečných spotřebitelů vyvolává rostoucí zájem o drahé podlahové krytiny zaměřené na design. U laminátových podlahovin jsou v nadcházející sezóně hlavním trendem experimenty s dřevěným vzhledem s vybledlými letorosty, největší poptávka je stále po vzhledu dřeva z jehličnatých a listnatých stromů. Na vzestupu jsou parketové podlahy s ručně hoblovanou, kartáčovanou nebo hrubou pilovanou strukturou. Vedle oblíbených teplých hnědých tónů se však na výsluní zájmu prodírají také pestřejší barvy.
Hravost a působení formátů
Jednolamelové formáty vynikají ve velkých prostorách. Výsledný vzhled desek evokuje celistvý kus, čímž se dokonale zdůrazní přirozená krása a charakter dané dřeviny. Tento typ lamel je ideální mimo jiné pro rustikální dekory s letokruhy, spárami a dalšími přiznanými „nedokonalostmi“ přírodního materiálu. Dvoulamely jsou využitelné univerzálněji do dispozic různých velikostí, kde působí jemně a elegantně. Širokou škálu možností nabízejí i formáty třílamelové. Nejčastěji se však uplatňují v menších místnostech, kde díky efektu linearity vytvářejí iluzi většího a otevřenějšího prostoru. Kromě těchto základních druhů jsou na trhu také palubky nebo skládané renezanční vzory (u vícevrstvých krytin nesou lamely daný vzor už z výroby). Působivá jsou samozřejmě i široká a dlouhá prkna, například s rozměrem 2,20 m x 22 cm. Délka formuje hloubku prostoru, zatímco šířka mu dodává exkluzivní charakter a zvýrazňuje autenticitu, řemeslné zpracování a podtrhuje působení pravého dřeva, jež zdůrazňují výrazné suky a praskliny. Modernímu zvětralému vzhledu jdou naproti i technologie, jež dodají materiálu povrch připomínající zářezy po pile, které se liší jak v hloubce, tak ve vzájemné vzdálenosti. Některá prkna mají zářezy uprostřed, zatímco boční strany jsou hladké, nebo je tomu opačně. Novinkou jsou prkna sestavená z různých destiček různých velikosti, s odlišnými délkami, šířkami a povrchovými úpravami - dlouhá i krátká, široká i úzká, drsná i hladká, s velkými či malými suky nebo se zářezy po pile - zpracovaná do nápaditého řešení podlahy s opotřebeným vzhledem. A protože prvky nejsou zcela rovné, vznikají mezi nimi mezery a štěrbiny, stejně jako je tomu u starých prkenných podlah.
Kresba a barevnost
Významný vliv na celkový design podlahové krytiny má i stupeň třídění použitého dřeva. Výrobci nabízejí nejen podlahy čisté a stylově prosté, s malými odchylkami v kresbě i barevném tónu dřeviny. Alternativou jsou živější dekory s výraznějšími odchylkami odstínů i přirozené kresby, podlaha přitom stále zůstává jakoby „v pozadí“ ostatního interiéru. Nabídku uzavírá paleta výrazných, často rustikálních kolekcí, které se samy o sobě stávají dominantou prostoru. U takovýchto dekorů je už nutné pečlivě zvážit koncept vybavení místnosti. Veškerý zmíněný efekt závisí na poměru jednotlivých složek dřeviny. Takzvané bělové dřevo – světlá vnější a nejmladší část kmene – obsahuje aktivní buňky s vodou. Jeho podíl se odvíjí od typu dřeviny (od několika letokruhů až po celý průřez). Jádrové dřevo (dřeň) – starší, centrální neaktivní dřevo s ukončenými fyziologickými procesy - je tmavší a bez propustnosti vody, má vyšší hustotou než bělové a nižší hodnoty sesychání a bobtnání.
Dvojici doplňuje dřevo vyzrálé se strukturou obdobnou dřevu jádrovému. Od okolní běli se barevně neliší, je vodě propustné, ovšem ve srovnání s bělí je jeho vlhkost nižší. Podle poměru složek se rozlišují například dřeviny s jádrem a bělí, dřeviny bělové, dřeviny s vyzrálým dřevem a bělí či dřeviny obsahující všechny tři složky.
Kouzlo povrchové úpravy
Konečný dojem a vzhled krytiny významně závisí na jejím opracování a povrchové úpravě. Velmi obvyklou a hojně využívanou technikou je moření, jehož úkolem je nejen zvýraznit přirozenou barevnost dřeva. Lze tak docílit moderních a efektních bílých či šedých tónů, stejně jako zcela opačných hluboce tmavých odstínů, například moka a černého uhlí. Mořidla se samozřejmě využívají i k celkové proměně původní barvy suroviny. Ke strukturálnímu zkrášlení slouží techniky kartáčování a ručního škrábání, které se často kombinují. Kartáčováním povrchu se oživí přirozená struktura vláken a vytvoří dodatečná jemná textura, použitím ručních nástrojů pro škrábání a broušení dřeva se z nové podlahy rázem stane krytina „opotřebená“, jakoby už řadu let užívaná. Vznikají tak nádherné rustikální dekory s velkým podílem ruční práce. Zajímavým efektem je i zkosení hran, jež jednoduchým způsobem zdůrazní jednotlivá prkna. Efekt závisí na míře zkosení, od nepatrného přes jemné až po výrazné a hlubší drážky mezi jednotlivými lamelami. Takto upravené povrchy pak stačí ještě ve výrobě ošetřit a ochránit vrstvou saténového, matného či lesklého laku, nebo naopak naolejovat ideálně přírodním produktem.
Detaily třešničkou na dortu
Krása se často skrývá v maličkostech a sebemenší detaily dokážou významně ovlivnit výsledný dojem. Platí to i pro podlahové krytiny, v jejichž sortimentu lze najít celou řadu zajímavých doplňků, které podlahu dokonale sjednotí a „doladí“ jak z hlediska designu, tak z pohledu funkčnosti. Základním a pravděpodobně také nejznámějším prvkem jsou obvodové lišty primárně používané k elegantnímu ukončení krytiny podél stěn. Vybírat lze z masivních dýhovaných variant, z profilů různých výšek a šířek, jednoduchých či naopak strukturovaných – vyřezávaných vzorů. Problém s hladkým překlenutím spojů v rámci jedné podlahové roviny vyřeší lišty přechodové, jež zakryjí dilatační spáry na velké ploše i v prostoru dveří, kde slouží v podstatě jako práh. Další typ lišt je určen pro hladký a téměř neviditelný přechod přes výškové nerovnosti, například mezi dřevěnou podlahou a kobercem či dlažbou. Dokonalé napojení zajisté profil lišty se speciálním průřezem. Ukončovací lišty pak najdou uplatnění například kolem francouzských oken a balkónových dveří, v prostoru u krbu a různých výklenků. Zbývá zmínit ještě zakončovací schodové lišty, například se zámkovým spojem, díky němuž se lišta se v podstatě zamkne do lamely upevněné na schodnici a docílí se celistvého a čistého napojení schodnice na podschodnici. Instalace schodových lišt závisí na zvoleném typu.
Text: Alena Müllerová, Foto: Kratochvíl parket profi, Quick step
Bločky
Co je co
Hickory (Severní Amerika)Jádrové dřevo hickory je zahnědlé nebo načervenalé, bělové dřevo naopak bílé až krémové s jemnými hnědými linkami. Působením světla dochází u dřeviny po pokládce ke zlátnutí, je o 85 % tvrdší než dub.
Kanadský javor Bělové dřevo má krémovou barvu s tendencí k červenohnědé, barva jádrového se pohybuje od světle hnědé po tmavě hnědou s červenými prvky. Obvykle je jemné struktury s rovnými až vlnitými vlákny. Změna barvy po pokládce je středního rozsahu, od krémově bílé po zlatou. Dřevina je o 30 % tvrdší než dub.
Jarrah (Austrálie) Má jemný povrch a téměř rovnou kresbu dřeva. Barva bělového a jádrového dřeva se vyskytuje v odstínech od lososové po tmavočervenou. S léty užívání může opracovaná dřevina tmavě hnědé až načervenale purpurové barvy tmavnout. Je o 25 % tvrdší než dub
Javor evropský Oproti javoru kanadskému je světlejší javor evropský ještě zářivější a svěžejší. Má jedinečnou čistou strukturu s tenkými letokruhy a jemnou kresbou. V průběhu let se mohou objevovat žluté tóny, dub předčí tvrdostí o 20 %.
Jasan (Švédsko)Bělové dřevo je téměř bílé, škála odstínů jádrového dřeva sahá od šedé přes světle hnědou až ke žluté s hnědými šmouhami. Některé třídy kvality nabízejí zvláštní a jedinečnou texturu. Změna barvy je středního stupně, od lehce pískového tónu časem směřuje ke „slámové“ žlutohnědé. O 10 % tvrdší než dub.
Dub bílý (Evropa, Švédsko) Díky příjemnému vzhledu a dlouhé životnosti je nejoblíbenějším druhem dřeva u podlahářů v Evropě i USA. Změna barvy středního stupně s potupnou mírnou tendencí do oranžova. Dubové dřevo je tvrdé, husté, extrémně pevné.
Buk (Švédsko)Dřevina světle krémové až středně hnědé barvy s růžovo-oranžovými tóny. Obvykle má rovná, stejnoměrná vlákna vysoké hustoty, která dodávají na teplém dojmu. Změna barvy středního stupně s přechodem v jantarově žlutou. Buk je stejně tvrdý jako dub.
Třešeň (Severní Amerika) Krásný a univerzální druh dřeviny, která je teplá, osobitá. Bělové dřevo je krémově bílé, jádrové se mění od temně rudé do červenohnědé. Dohromady tvoří jemnou strukturu rovných vláken. Víceletým užíváním dochází k vůbec nejvyššímu stupni barevné změny, a to ke ztmavnutí do tmavě načervenalé barvy. Dřevina je o 3 % měkčí než dub.
Ořech (Severní Amerika) Exkluzivní tmavé dřevo s krémovými prvky. Jádrové dřevo je světlehnědé až tmavě čokoládové, někdy s tendencí k nachově rudé, bělové je naopak krémově bílé. Změna barvy středního až vysokého stupně, přičemž tmavohnědé dřevo časem světlá ve zlatohnědé. Dřevina je o 10 % měkčí než dub.
Do prostor s vyšší frekvencí užívání, kde je krytina vystavena vyššímu náporu na opotřebení a oděr, je důležité volit tvrdší druh dřeviny (hickory, javor, jarrah, jasan, dub, buk, třešeň nebo ořech). Každá dřevina nabízí kromě specifické barvy a tvrdosti také jedinečnou kresbu a strukturu v řezu.
Tagy: bydlení |
byt |
podlahy |
úpravy