Zčervená, zčervená, když jí hladím ramena… známá písnička používá barevného symbolu pro vyjádření stydlivosti, možná zamilovanosti. Ovšem červená barva vyjadřuje nejen tyto emoce, pro mnohé z nás představuje mnohem širší paletu eventualit.
Červená symbolizující zejména krev a srdce ve všech významech, je ve světě barev naprosto bez konkurence. Dokáže zrychlit tep i dech, zvýšit krevní tlak, a to nejen u člověka, jak dokazují býčí zápasy. Barva krve a ohně, barva pokání, lásky, dobytí a udržení moci, ale i obecně symbol života, to je také červená. Může však představovat také zneužití síly, pýchu a nenávist, pochopitelně také neřest, proto v podobě lucerny neomylně označuje „domy lásky“. Ovšem stejně významně se užívá i v naprostém protikladu, jako barva kardinálů a církve… kardinálská a královská červeň ve spojení se zlatem vždy označovaly sílu a schopnost ovládat a vlastnit. Jak je to s vnímáním červené u nás, jak dalece fungují zaužívané stereotypy vypěstované v nás zkušenostmi a tradicemi, to nedávno zjišťoval průzkum uskutečněný pro projekt RED FASHION, který mapuje červenou barvu v módě, designu a architektuře. Jeho vyvrcholením bude kniha Red Book, jež má ambice stát se červenou inspirací s trvalou hodnotou a nabídne mimo jiné také kvalitní přehled modelů a děl červené barvy v Česku i ve světě.
Co je červená
Existuje mnoho odstínů červené barvy. Jejich verbální vyjádření je inspirované přírodou, barvou květů, plodů, nerostů i živočichů: vlčím mákem, korálem, rajčaty, malinami, vínem, rubínem, známe červeň burgundskou, bordó, purpurovou a mnohé další odstíny… Ženy jsou přitom při jejich rozeznávání mnohem citlivější než muži. Je to pozůstatek hluboce zakořeněného biologického instinktu z dob, kdy jako sběračky plodů musely podle barvy odvodit stupeň jejich zralosti. Možná jste už sami s překvapením zjistili, že někteří muži nedokážou odlišit červené plody od listí. Může za to skutečnost, že obě barvy mají velmi podobné spektrální vlnění.
Které tří věci si nejčastěji spojujete s červenou? Ve zmíněném průzkumu byly nejčastější odpovědí v souladu se zaužívanými stereotypy, šlo tedy o krev, romantiku a lásku. Jen pro ilustraci, účastníci průzkumu si mohli vybírat také z možností oheň, divokost, sex, erotika, jablko, jahoda, rajče…
Mladší lidé do 35 let si častěji vybavili na prvním místě krev a lásku, starší spíše srdce a agresi. Tomuto vnímání odpovídá i nejčastější reakce na otázku spojení červené s emocí: v mladší věkové skupině jednoznačně zvítězila vášeň, u starších vzrušení.
Auta i bytové zařízení
Teplé barvy, k nimž červená patří, jsou obecně v červené části barevného spektra. Díky svému energetickému náboji působí vesele, lehce, povzbudivě, pozitivně, v sytější podobě vytvářejí přátelské a povzbudivé prostředí, jsou otevřené, komunikativní a jakoby objímající. Jejich světlé pastelové tóny dokážou prostor oživit, zvětšit a především pocitově zahřát, proto se hodí do místností s nedostatkem slunečního svitu. A protože ženy jsou na vnímání tepla a jeho nedostatku obecně citlivější, jsou také v používání teplých barev, tedy i červené, odvážnější a vynalézavější. Ovšem i tak je její uplatnění v interiéru dobře zvážit, na každého totiž může působit jinak (v hotelových pokojích působí odstíny červené luxusně a podnětně, krátkodobý pobyt v takových prostorách člověka nabije pozitivní energií). I když velké sytě červené plochy se určitě nehodí do míst, v nichž chceme hlavně odpočívat a relaxovat, lze doteky této barvy v podobě drobných doplňků aplikovat i do ložnice, kde mohou vhodně podnítit emoce a vášně. Červená pomůže vybít přebytečnou energii, povzbuzuje chuť k jídlu, podněcuje kontakty a udržování přátelských vztahů. Na jedné stěně rozveselí nejen dětský pokoj, skvěle vypadá v koupelně, nejlépe se vyjímá na textilních doplňcích interiéru. Ne náhodou je převládající barvou tradičně vázaných vlněných koberců... podporuje pocit stability, útulnosti a zabydlenosti, ve spojení s ostatními teplými barvami (oranžová, žlutá a hnědá) působí vyváženě, v kontrastu se světlými až pastelovými odstíny září a dominuje. Proto ji designéři často používají pro solitérní designové kousky nábytku nebo pro dekorace v orientálním stylu. Výzkumy z oblasti psychologie barev a jejich užití v marketingu jednoznačně potvrzují, že červená je zodpovědná za zvýšení činnosti vnitřních orgánů včetně trávicí soustavy, takže rozhoduje i o chuti. V místnosti vymalované teplými barvami, tedy i červenou, lidé více konzumují. Červená je akční, vybízí k jídlu, má ji v oblibě věková skupina 18-25 let. Ovšem téměř pro polovinu běžné populace, jak vyplynulo z dotazování, není červená barvou vhodnou do interiéru, takže byste u nich doma tento odstín vůbec nenašli. K červeným doplňkům a textiliím, mezi něž patří hlavně koberce a sedací nábytek, se přiznalo jen 14 % dotázaných, ještě méně bylo těch, kdo by sáhli po nějaké formě červené v kuchyni. Za nejhezčí červenou věc, kterou v poslední době zaregistrovali, označili muži jednoznačně automobil (z toho 5 % ferrari), u žen s převahou zvítězily květiny. Opět se tedy potvrzuje obecné pravidlo, že červená chce zkrátka odvahu. A nejen v interiéru.
Šaty dělají člověka?
Ve Starém Římě byla červená barvou vojevůdců, urozených - patricijů, později barvou císařů. Oblékali se do ní také byzantští vládcové, dodnes je charakteristická pro roucho kardinálů… působí dynamicky až agresivně, v oblibě ji mají extrovertní, temperamentní, netrpělivívášniví a bezprostřední lidé, kteří jsou rádi středem pozornosti. Červené barvy si náš mozek všimne nejrychleji a vzbuzuje v něm pocit podráždění. Jak známo, erotické představy stimuluje nevíc kombinace rudé a černé, možná proto se ženy, které chtějí upoutat, do rudé oblékají a lakují si s ní nehty. Pro muže jsou údajně partnerky v šatech červených odstínů nejpřitažlivější. Ovšem podle zjištění nejnovější experimentální psychologické studie uskutečněné v USA, Anglii, Německu a Číně i ženy více vyhledávají protějšky opačného pohlaví oblečené do červené. Z psychologického hlediska totiž symbolizuje odvahu, hřích a sexualitu, sílu a vášeň, proto je obecně sexy.
Text: Alena Millerová, Foto: Alax, Concept, Ikea, Kapitán interiéry, Koryna, Kronospan, Krups, Lightway, Original Bedstead, Parket atelier, Voivo, Sapeli, Sapho, Siko koupelny, Sconto nábytek, Treca de Paris,
Bloček
Lidé, kteří se rozhodnou pro červenou, jsou sebevědomí, nekonvenční, rádi provokují okolí. Jak jste na tom s odvahou obklopit se červenou vy? Podívejte se na www.redfashion.cz a vyzkoušejte si, jak vám tato barva padne.