Chráněné místo, nejlépe v podobě komfortní garáže, by si pro svého miláčka na čtyřech kolech přál snad každý. Vždy však záleží na tom, jaké máme finanční a prostorové možnosti a před čím vším potřebujeme auto chránit. Obvykle to bývá nejen nepřízeň počasí.
Dobrá garáž totiž může i zabránit nepříjemné pozornosti nenechavců a závistníků, ale může se stát také víceúčelovým objektem, který obsahuje i dílnu. Podle expertů je nejlepší stavba, která automobil ušetří přímého vlivu počasí, ale zároveň se její klima co nejvíce shoduje s venkovními podmínkami. Zdánlivě komfortní vytápěná garáž není ve skutečnosti pro vůz tím nejlepším: razantní rozdíl teplot totiž přispívá k tvorbě kondenzátu podporujícího korozi, navíc je doslova podhoubím pro negativní působení soli na karosérii. Teplotní skoky také nepříznivě ovlivňují soudržnost laku s podkladem.
Zdivo, beton, plech, dřevo?
I když postavit garáž není příliš složité, i tady je nutné se vyvarovat základních chyb a postupovat podle promyšleného plánu vycházejícího z prostoru, který je k dispozici, a použitého materiálu. Ten by měl odpovídat očekávaným funkcím, tedy tomu, jak dlouho by měl objet sloužit, kde bude umístěn a jaký vůz v něm bude parkovat. K pouhému parkování automobilu pochopitelně stačí i zastřešená pergola nebo přístřešek se stěnami z plachet, ovšem často jde spíše o provizorní či nouzové řešení nebo o stání pro automobily návštěv. Ani pokud vsadíme na jednoduchou dřevěnou stavbu, nemůžeme z hlediska prostředí počítat s žádným velkým komfortem, zejména při eventuálních pracích. Další možností jsou stále poměrně oblíbené a celkem osvědčené garáže plechové. S ocelovou konstrukcí a k ní přivařeným pláštěm (nejlépe z nerezu) může mít objekt i kvalitní bezpečnostní vrata, takže v něm lze ukládat i nářadí a náhradní díly. Ovšem zdaleka nejbezpečnější je garáž zděná, v níž je vůz dobře schován před povětrnostními vlivy i před zloději. Poskytuje také nejpříjemnější klima nejen pro auto, ale také pro eventuální údržbářské a opravářské činnosti. Proto stojí zato – pokud to umožňují prostorové podmínky – vsadit na dostatečně komfortní dispozice, díky nimž se nejen bude dobře zajíždět do objektu, ale zbude také dost místa na komunikace, manipulaci, ukládání materiálu a práci. S rostoucím trendem zvyšujícího se počtu aut v rodině není od věci ani úvaha o dvojgaráži.
Funkční i pěkná na pohled
Detaily čelní stěny garáže, již tvoří většinou vrata, bývají dost často prvním vjemem při příjezdu k domu. Ať už je jeho integrovanou součástí, nebo má formu přístavku či samostatné stavby, vždy by měly garáž nebo přístřešek pro auto ladit se stylem hlavního objektu, a to včetně použitých materiálů a tvaru střechy. Nejvýraznějším prvkem z hlediska designu i funkčnosti jsou samozřejmě garážová vrata. Nejen proto, že jsou vlastně výplní největšího otvoru v celém domě. Žádoucí je vzájemný soulad nejen se samotným obytným objektem, ale také například s plotem kolem pozemku a eventuálně s dalšími výraznými prvky celého domu. Naštěstí je na trhu dostatečně variabilní nabídka: design vrat může být kazetový, pásový a nebo hladký, a bude nutné ho přizpůsobit také zvolenému systému otevírání.
Bezpečný komfort
Na bezpečnosti garážových vrat se lze dívat ze dvou hledisek: nejdříve tu máme pohled přes jejich odolnost proti násilnému vniknutí a přes kvalitu uzavíracího systému. Optimální variantou jsou tři uzamykací body a zámek odolný proti odvrtání a vylomení. Z pohledu bezpečnosti je také důležitá protikorozní ochrana rámu vrat, na níž závisí maximální doba jejich životnosti. Ochranu garáže lze svěřit i elektronickému zabezpečovacímu systému. A teď druhý pohled: jak ukládají normy Evropské unie, je u garážových vrat nutný spolehlivý systém ochrany proti sevření prstů, který zamezí riziku poranění například v případě kvůli výpadku elektrické energie. Manipulaci by mělo usnadňovat protizávaží v podobě torzních pružin, které odlehčí hmotnosti vrat. Opravdový komfort si dopřejeme pořízením dálkově ovládaného elektrického pohonu, díky němuž lze přímo z vozidla manipulovat nejen s vraty, ale třeba i se vjezdovou branou a venkovním osvětlením.
Text: Pavel Kotrč, Foto: Lomax,
Bločky
Stavbu garáže je v závislosti na dispozicích nutné buď ohlásit na stavebním úřadě (do velikosti 25 m), nebo realizovat se stavebním povolením.
Důležitá je také přístupová cesta ke garáži. Její kvalita musí odpovídat váze vozidla, šířka by měla akceptovat nejen jeho velikost (zejména šířku), ale také možnost z obou stran pohodlně do auta nastoupit.
Garážová vrata vybíráme podle umístění garáže, jejího využití a požadavků na prostory kolem.
Zateplená garážová vrata ocení zejména majitelé nízkoenergetických
Garáž vestavěná přímo do obytného domu je nutno dobře odvětrat, aby do interiéru nemohly unikat zplodiny z provozních kapalin.