Je prokázáno, že barevné preference vycházejí z aktuálního stavu ekonomiky. A protože barva člověka pozitivně ovlivňuje, týkají se všechny barevné motivy přicházející v úvahu pro rok 2010 optimismu a nového začátku.
Z průzkumu, který kromě jiných faktorů sledoval také nejprodávanější barevné odstíny, vyplynulo, že zatímco výběr konkrétních barev se může lišit v závislosti na preferencích a zvyklostech jednotlivých světových regionů, trendy a interiérový design se v posledních desetiletích mění spíše podle toho, jak silná či slabá je v dané době ekonomika. Při jejím poklesu volí lidé do interiérů nejčastěji neutrální barvy, jako například černou, bílou nebo šedou. Dokladem může být fakt, že se používaly třeba na konci dvacátého století. Jakmile však strach a nejistota panující kolem začátku nového tisíciletí vzaly za své, začaly se opět výrazně používat velmi živé barvy ? od světlých, přes velmi jasné odstíny, až po méně syté tóny. Stejný úkaz můžeme pozorovat i v současnosti: v západní Evropě je teď nejoblíbenější barvou decentní bílá a všechny její odstíny, ve Spojených státech převažuje béžová a šedá. Intenzivnější barevné tóny vedou v době, kdy si lidé více věří, proto nejspíš v Asii preferují zářivé barvy jako žlutá, růžová či světle modrá. Trendů je ale mnohem více.
To všechno v sobě skrývá modř, právě proto se barvou příštího roku stala vzdušná a optimistická modrá, která více než jiné barvy symbolizuje především nové začátky, obnovenou energii a pozitivní dynamiku života. Asociuje čistotu a dobro, svěžest vzduchu a vody, pocit prostoru, dálky a hloubky, otevírá nové možnosti. Psychologie barev tvrdí, že tóny modré pomáhají odbourávat duševní napětí a stres, psychickou únavu a pocit vyčerpání, zároveň dodávají energii potřebnou k restartu. Také prý zlepšují schopnost komunikace a pomáhají navodit pocit důvěry.
Modrá vždycky zafunguje, nejen v interiéru, ale i v exteriéru. Navíc se doplňuje se současnými, moderními a módními materiály, neutralitou skla, oceli a betonu, ladí i se sytějšími a poněkud tradičnějšími interiérovými odstíny, k nimž patří karmínová, vínová, švestková, tyrkysová, cínová nebo zlatá.
V současném světě plném falše, která více než kdykoliv jindy zpochybňuje veškeré skutečné hodnoty, vzniká enormní potřeba znovuobjevení nevinnosti, kolektivní moudrosti a společenské odpovědnosti. Tento trend je renesancí skutečných hodnot domova a rodiny, přátelství, stability a perspektiv budoucnosti. Vzniká například úplně nový dialog mezi městem a venkovem: honba za životem ve městě se v jiném pohledu vyrovnává návratu na venkov. Nikdy dřív nemělo tolik lidí vlastní pozemky, nepěstovalo včely, nenakupovalo přímo od farmářů nebo nechovalo slepice... Nábytek, látky a doplňky jsou inspirovány folklorem, včetně efektů sepranosti, pomačkanosti, opotřebovanosti a patiny, jež je na omak zjemňují a změkčují. Kostky, proužky, plastické květinové motivy, hrubé tkaniny a rozsáhlé pletené konstrukce ? to všechno přispívá k silnému pocitu domácí pohody. Nábytek evokuje jednoduchost a přímočarost života na venkově: houpací křesla, lavice a kuchyňské stoly z bytelného ovocného dřeva, znovu objevená krása stropních trámů nebo proplétaný ratan. Všechny doplňky působí robustně a masivně, jsou vyrobené tak, aby dobře padly do ruky. Barevná paleta využívá tlumených a jemných tónů bylin, obilí a léčivých rostlin, jež jsou nadčasové, uvolněné a harmonické.
Abychom pochopili, kdo jsme a kam směřujeme, snažíme se oživit klasiku, svou kulturu a historii. Hry s nejrůznějšími klišé minulosti jsou jakousi kotvou v čase. Jsou umělecké objekty, které se staly synonymem kultur, z nichž pocházejí: váza na holandské tulipány, křeslo z éry Ludvíka XV., skleněný lustr Murano nebo váza Ming. Ať záměrně, nebo bezděčně, přestali jsme chápat jejich skutečný kulturní význam. Špičkoví designéři se tyto ikony kulturního poselství a mimořádné řemeslné zručnosti pokoušejí znovu vzkřísit. Tam, kde se umělecko-řemeslné know-how snoubí s moderní technikou a krásou materiálů, vznikají nové tradice.
Tvary nábytku inspirovaného dávno minulými historickými etapami jsou oblé, měkké, často čalouněné a oživené výšivkami či kůžemi; drátěné a štukové doplňky tvoří vtipné, provokativní a svébytně krásné objekty. Potisky a patchwork, pletení a nejrůznější aplikace pak dodávají klasickému/současnému image celou řadu provokativních a chytrých designových významů. Hřejivě uklidňující a relaxační "ženská" paleta odráží jemnou eleganci znásobenou přidáním temných barev, které jsou odedávna symbolem vysoké úrovně a stylu: cínová šeď, bronzová zeleň, laková červeň a staré zlato.
Symbolizuje individualitu, schopnost postavit se davu, odvahu lišit se nebo dokonce mírně se stavět na odpor, tedy vlastnosti, jež jsou charakteristické pro opravdové umělce a průkopníky módy. Tento trend velí: osvoboďte svou mysl, buďte svými vlastními pány a žijte si podle svých zvyklostí! Pravidla jsou tu přece proto, aby se porušovala. Jen život bez omezení může přinést skutečně nové podněty. Hra a experimentování s nejrůznějšími kombinacemi materiálů, barev a forem často vede k velmi překvapivým výsledkům. Staré a nové, syntetické a přírodní, vkusné a kýčovité, vzácné a postradatelné - v tomhle kotli, který může připomínat styl, jakým pejsek s kočičkou pekli dort, vždy přinese nečekané výsledky s dramatickým efektem. Zdánlivá disharmonie materiálů a barev v člověku dokáže probudit úplně nový druh citlivosti, skvrny, cákance, graffiti a spreje vyzařují svobodnou a revoluční energii. Plastikově jasné, čiré barvy se vesele a nevázaně mísí s množstvím tmavších odstínů; zářivé a čisté pastely se snoubí se zemitými anebo naopak něžnými tóny. Výsledné kombinace vyvolávají hravost a optimistickou vitalitu života.
Přichází nová éra "kultury umělosti", hledáme nové, nepřírodní materiály, formy a povrchy, které jsou jednolité, všelijak pi-xelované, síťované, krystalové nebo děrované. Předními představiteli tohoto inovativního vývoje forem a materiálů jsou Karim Rashid a Zaha Hadid. Nábytek má ultraoblé linie, těkavou a plynoucí formu, tvarovanou a bezešvou, jakoby rostla ze zdí nebo z podlahy. Látky obsahují hi-tech polyestery, leštěné vinyly a laminované kombinace, jež ohromují oko dokonalou hladkostí.
Osvěžující paleta jakoby vyzařovala, proudila a žhnula, jakoby se radostně a nespoutaně pohybovala. Končí nadvláda neutrální černé a bílé, dochází k explozi čistého chromu, jehož ryzí barva se stává novým materiálem, roztaveným a přeměněným do nových forem a povrchových úprav. Odstíny jsou intenzivní, šumivé a futuristické - sytou červeň a purpuru nahrazují svítivé a pulsující růžová, žlutá a tyrkysová s tryskající emoční energií, euforií a nakažlivou radostí.
Zdánlivá temná prázdnota a nevyzpytatelnost od věků inspirovala malíře, architekty i básníky, jež přitahovala svým tajemnem a smyslností, kouzlem jedinečnosti a osobitosti. Tento nový, mírně tajemný způsob nezávislosti obnovuje skutečný smysl pro krásu a osobní výběr, představuje nový počátek pro ty, které nebaví pouhé otrocké sledování trendů. Zásadní charakteristikou vesmírné barevné palety je "kouřová alchymie" - jemné, tlumené a atmosférické barvy, které v kontrastu s temně kosmickou paletou šedých modří, tyrkysů a nerostných šedí zaujmou oko a jsou skutečnou potravou pro duši. Třpytivé materiály a povrchy se lesknou a září, a budí tak pocit rafinované elegance a diskrétního luxusu. Látky a potahy se zaměřují na vzájemnou kombinaci odlišných textur, vlny a hedvábí, sametu a kůže, semiše a plsti. Lesklé břidlice a žulu nahrazují mnohem zemitější povrchy, jako je například beton. Po éře hysterické masové spotřeby přichází obnova krásy a autenticity, která nám dovoluje osvobodit se, potřebujeme spíše obsah než formu, potřebujeme materiály, které sytí
především duši. Potřebujeme tichý vesmírný individualismus!
Text: -ll-
Foto: Akzo Nobel, Primalex